Dari Rakyat Untuk Rakyat

10 August 2018


Dalam sidang media Anwar hari ni beliau ada sebut untuk berbincang dgn Mahathir supaya beri ruang kepadanya untuk sertai parlimen dan 'memulakan proses reform parlimen'...ayat ini agak menarik untuk diperkatakan.

Anwar ni seorang yg amat berhati-hati dalam ucapan dan semua perkataan dia diucapkan dengan teratur...itu yang menjadikan ucapan dia penuh karismatik...apabila dia sebut 'memulakan proses Reform Parlimen', ia menandakan bahawa proses perubahan yang dikehendaki melalui kemenangan PH belum bermula...jadi apa yang dibuat oleh ahli-ahli parlimen PH sekarang ini?

Ayat ini secara tak langsung membawa persoalan apakah semua tindakan yang dilakukan oleh Mahathir dan anggota kabinetnya sekarang ini masih belum boleh dianggap satu proses 'reform' sehingga Anwar terpaksa menyertai parlimen utk melakukannya?

Kesimpulannya aku boleh katakan bahawa Anwar sebenarnya tidak berpuas hati dengan perjalanan kerajaan dan parlimen yang dikepalai oleh Mahathir...tapi buat masa ini, dia tidak boleh bertindak sewenang-wenangnya kerana silap langkah, buruk padahnya kepada dirinya sendiri dan PKR...apatah lagi sekarang ni parti-parti komponen PH iaitu PAN dan DAP sudah boleh dianggap berada dalam kem mahathir.

Dalam bab ni Mahathir memang cerdik...dia bagi banyak kuasa kepada ahli parlimen DAP dan PAN walaupun PKR mendominasi jumlah kerusi...puak-puak DAP dan PAN yang sejak puluhan tahun berjuang memang dok mengidam nak jadi kerajaan atau nak jadi menteri...so depa sama sekali tidak akan sanggup lepaskan kedudukan depa yang ada hari ini demi Anwar....dengan kata lain, seandainya permusuhan Anwar dan Mahathir kembali berputik...puak-puak DAP dan PAN tidak lagi menyebelahi Anwar kerana tidak sanggup kehilangan peluang yang depa dok idam lama dah.

Kita tengok bagaimana dengann mudahnya mahathir berjaya menyahkan Anwar sebagai calon PM Pakatan Harapan sebelum PRU 14 hari tu tanpa banyak tentangan...padahal sebelum penyertaan Mahathir dalam kem pembangkang dahulu, jangan boleh ada nama lain dicadangkan sebagai PM walaupun nama yang dicadangkan mempunyai kelayakan...dan kemudian kita boleh tengok bagaimana pemimpin-pemimpin DAP dan PAN menjadi backup kepada Mahathir walaupun beberapa kenyataan Mahathir mutakhir ini boleh dianggap penuh kontroversi.

Justeru, Anwar perlu lebih berhati-hati dalam tindakannya... Tidak boleh dinampak terlalu gelojoh, tapi tidak boleh terlalu perlahan....takut tak sempat merasa kerusi PM.

Alfaqir Ilallah ppk
27 Zulkaedah 1439H

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Video