Dari Rakyat Untuk Rakyat

10 August 2018


Bank Negara Malaysia (BNM) menyuntik sebanyak RM66 billion semenjak dua bulan lalu bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia agar tidak terus merosot menjadi RM4.50 berbanding USD 1. 

Demikian ditegaskan oleh Gabenor BNM, Nor Shamsiah Mohd Yunus. 

Ini bermakna kerajaan Pakatan Harapan (PH) telah memperjudikan wang rakyat di pasaran matawang antarabangsa di mana BNM menjadi salah satu pedagangnya. 

Kenyataan Shamsiah tersebut mengingatkan saya pada kenyataan mantan Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz bahawa BNM juga mengalami kerugian sebanyak RM35.009 billion sepanjang 1988-1994. 

Kedua-dua kerugian terbesar dalam sejarah kewangan negara tersebut berlaku di era pentadbiran Perdana Menteri Malaysia Keempat dan Ketujuh, Dr. Mahathir Mohamed. 

Suntikan sebanyak RM66 billion bagi menyelamatkan Ringgit Malaysia jauh lebih besar dari sebelumnya, malah ringgit terus merudum dan tidak mendapat kepercayaan masyarakat perdagangan antarabangsa SEMENJAK KERAJAAN PAKATAN HARAPAN MENTADBIR MALAYSIA.

Apakah Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Kewangan dan Menteri Hal Ehwal Ekonomi tidak tahu mengurus ekonomi dan kewangan negara? 

Apakah peranan dan tanggungjawab yang telah dimainkan oleh jemaah kabinet dalam perkara ini? 

Apakah RAKYAT MALAYSIA harus terus berpeluk tubuh dan menanti sehingga lima tahun lagi untuk menukar kerajaan? Zamzuri Mohamed Tahir

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Video