Dari Rakyat Untuk Rakyat

3 July 2018


KUALA LUMPUR - Majlis Peguam Malaysia (Majlis peguam) mempertikaikan tindakan Pasukan Petugas Khas 1Malaysia Development Berhad (1MDB) yang mengumumkan penahanan bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak petang tadi.

Presidennya, George Varughese, mendakwa pasukan terbabit tidak mempunyai kuasa undang-undang untuk menahan Ahli Parlimen Pekan itu berhubung isu SRC International Sdn Bhd.

"Majlis Peguam terkejut dan rasa terganggu dengan kenyataan media yang dikeluarkan hari ini oleh Pasukan Petugas Khas 1MDB yang mengumumkan Najib ditahan jam 3 petang tadi berhubung SRC International Sdn Bhd dan akan didakwa di mahkamah jam 8.30 pagi esok.

"Sebarang penahanan hanya boleh dilakukan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atau polis," katanya dalam satu kenyataan di sini, hari ini.

Varughese juga berkata, tindakan Pasukan Petugas Khas 1MDB itu menimbulkan beberapa persoalan termasuk kuasa untuk mendakwa Najib.

"Adakah pasukan petugas khas mempunyai kuasa undang-undang untuk mengarahkan penahanan dan mendakwa Najib?" katanya.

Petang tadi, Najib dibawa SPRM dari rumahnya di Jalan Langgak Duta, Kuala Lumpur ke ibu pejabat SPRM di Putrajaya.

Susulan itu, Pasukan Petugas Khas 1MDB mengeluarkan kenyataan mengesahkan penahanan Najib.

Pasukan petugas khas berkenaan terdiri daripada Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Mohd Shukri Abdull, bekas Ketua Pesuruhjaya SPRM, Tan Sri Abu Kassim Mohamed, bekas Peguam Negara, Tan Sri Abdul Gani Patail dan bekas Timbalan Pengarah Cawangan Khas Bukit Aman Datuk Abdul Hamid Bador. Berita Harian

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Video