Dari Rakyat Untuk Rakyat

11 July 2018


BAGI mereka yang masih lagi teraba-raba tidak tahu hujung pangkal mengenai sijil UEC, di sini sedikit pencerahan akan diberikan.

Sijil UEC atau nama penuhnya Unified Examination Certificate (Sijil Peperiksaan Bersepadu) adalah sijil pelajaran yang dikeluarkan oleh Sekolah-sekolah persendirian Cina, dikatakan sijil UEC ini setaraf dengan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Sekolah persendirian cina tidak menggunakan sukatan mata pelajaran seperti di sekolah kebangsaan dan menengah kebangsaan yang lain, mereka ada sukatan mata pelajaran mereka sendiri. pelajar di sekolah itu menggunakan bahasa Mandarin sebagai bahasa dalam bilik darjah.

Bahasa Malaysia bukan subjek wajib lulus dalam perperikasaan UEC, apa yang wajib lulus ialah kesusastraan cina, bahasa Inggeris juga bukan satu subjek yang wajib lulus dalam perperiksaan UEC, malah mereka mempelajari sejarah tanah besar China dan Taiwan dalam sukatan mata pelajaran mereka, bukan sejarah Malaysia.

Menurut Ketua Satu Gabungan Persatuan Penulis Nasional Malaysia (GAPENA), Datuk Zainal Abidin Borhan mengatakan sukatan atau silibus sekolah persendirian cina ini di ambil dari Taiwan jadi tidak hairanlah pelajar lepasan sijil UEC ini ramai yang melanjutkan pelajaran mereka ke Taiwan contohnya seperti penyanyi dan pelakon kontroversi Namewee.

Sukatan pelajaran menggunakan sukatan pelajaran sekolah-sekolah di Taiwan, bahasa Melayu bukan subjek wajib lulus begitu juga dengan bahasa Inggeris, sejarah yang dipelajari bukan sejarah Malaysia sebaliknya mereka belajar dan mengkaji sejarah tanah besar China dan Taiwan, belajar kesusastraan cina, jadi patutkah kerajaan Pakatan Harapan mengiktiraf sijil UEC ini?

Jadi layakkah sijil ini diiktiraf setanding dengan sijil pelajaran malaysia (SPM) dan pemilik sijil UEC ini di benarkan berkerja di sektor Kerajaan?

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Video